Vår kyrka

Vad vi tror, berättelsen om oss och lite om vad som händer här

Vad vi tror

Ja, att vi är kristna hoppas jag du förstått vid det här laget men du kanske undrar vad det betyder? Här följer en kortare förklaring.
Grunden för vår tro är Bibeln och vår tro summeras bra i både den apostoliska trosbekännelsen och den nicenska trosbekännelsen.

I Bibeln så presenterar Gud sig själv,
vem han är och vad han har för intentioner för oss.Och redan från början är det tydligt att Gud är full av liv och kreativitet, och det är utifrån det överflödet av liv och kreativitet som han skapar hela vårt universum. När han är klar med allt säger han att det är gott, ja till och med mycket gott.
Och där börjar vår tro, att Gud är god och att han är full av liv och kreativitet.

Hur bli man kristen (frälst)? Den som med sitt hjärta tror på Jesus och bekänner honom som Herre med sin mun och sin livsstil är kristen. Dopet är en bekännelsehandling som pekar på att man valt att följa Jesus. Vi praktiserar inte barndop men vi kräver inte heller att man är vuxendöpt för att bli medlem i församlingen. Alla är alltid välkommen till kyrkan, oavsett om man tror eller inte tror på Jesus, om man är ateist eller agnostiker, det spelar ingen roll.

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

Bibeln talar om att vi alla behöver Jesus,han är “vägen, sanningen och livet”. Bibelns kanske mest kända bibelord, Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16, berättar att “På detta sätt älskade Gud världen att han gav sin ende Son. För att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv” Och om Gud älskade hela världen som den var (och är) så betyder det att alla människor är älskade, och det måste vara utgångspunkten för alla samtal om Gud. Jag hoppas att det här ger svar på några de frågor som du kanske haft. Du är alltid varmt välkommen att höra av dig med fler frågor. Kom gärna på våra möten så du kan lära känna oss.

Vi träffas varje söndag kl. 11 och du får gärna var med!

Vill du veta mer om vad som händer i vår kyrka så kan du kolla på sidan
På gång.

Ramlösakyrkan är en del av EFK, Evangeliska Frikyrkan.
Evangeliska Frikyrkan har sina rötter i den baptistiska traditionen som i Sverige under andra halvan av 1800-talet tog sin form i flera samfundsbildanden. Sedan Evangeliska Frikyrkan bildades 1997 har orden evangelikal, missionsinriktad, baptistisk och karismatisk varit ledstjärnor. Dessa fyra ord tillsammans utgör EFKs teologiska profil.
Vill du veta mer om EFKs arbete så kan du läsa här.

För dig som vill veta mer om vår historia så är du välkommen läsa här:
Ramlösakyrkan har anor bak till år 1857 och har funnits i Ramlösa på Folke Bernadottesväg sedan 1952.